Stefan Suy (Joanknecht) #Leiderschap

“Wij hebben dit kantoor in bruikleen, het moet door naar de volgende generaties”

“Joanknecht heeft in 2013 een strategische heroriëntatie ingezet. Dat was mede het gevolg van de ontwikkelingen in de accountancy branche waarbij diverse grote kantoren in opspraak raakten. Die situatie had onder andere een fusiegolf tot gevolg. Joanknecht heeft er toen bewust voor gekozen om zelfstandig te blijven en is plannen gaan ontwikkelen voor het kantoor van de toekomst. Ons doel daarbij: relevant blijven voor onze klanten en medewerkers.”

Stefan Suy (45) is partner en bestuurslid bij Joanknecht. Hij kwam ruim 20 jaar geleden bij het kantoor binnen omdat Joanknecht een relatief jonge club was waar hij de mogelijkheid kreeg zijn eigen carrière vorm te geven. En een jonge club is het nog steeds; de gemiddelde leeftijd van de medewerkers ligt rond de 30 jaar. Het kantoor telt 7 aandeelhouders en Suy is er daar één van. 

Suy: “We nemen bij Joanknecht graag schoolverlaters aan. We leiden HBO’ers en WO’ers op, zowel op de inhoud – fiscaal, accountancy of IT – als op de soft skills. Daarnaast hebben we instroom van buitenaf, meestal van de ‘big 4’. Zo zorgen we ervoor dat we altijd een evenwichtige mix van mensen in huis hebben. Wij geloven in kwaliteit en in kundige mensen die hun vak verstaan. Daar investeren we in.”

“Een andere belangrijke peiler is IT. Ontwikkelingen op dat vlak zijn van grote invloed, die willen we adopteren en integreren in ons werk. Technologie is dan ook één van de vier strategische doelstellingen van Joanknecht, naast het ontwikkelen van mensen, het verhogen van de klanttevredenheid en groei. Dat is de basis. Maar hoe vertaal je dat naar de praktijk? Waar liggen de kansen en wat zijn punten die we nog verder kunnen ontwikkelen?”

“Hoe zorg je ervoor dat je aansluiting houdt bij de volgende generaties?”

Uit de SWOT-analyse kwam onder andere naar voren dat er bij Joanknecht veel tijd, geld en energie in de ontwikkeling van mensen wordt gestoken. Tegelijkertijd realiseerden de partners zich dat dat niet voldoende is. Suy: “Wij zijn nog steeds een traditionele partnerorganisatie. De partners hebben de leiding over één van de disciplines en mede daardoor is er een bepaalde hiërarchie. Hoe zorg je er dan voor dat je aansluiting houdt bij je mensen en met de volgende generaties? Dit bedrijf bestaat al 70 jaar; we moeten ons goed beseffen dat we het slechts in bruikleen hebben. Het is geen familiebedrijf, maar we omarmen wel het gedachtengoed dat het moet doorgaan naar een volgende generatie. Ik wil hier graag over een jaar of 20 langsrijden en dan het gevoel hebben dat ik iets heb bijgedragen aan het volgende level van Joanknecht.”

Om dat te bereiken, moest er in de partnergroep iets gebeuren, was de conclusie. Joanknecht is een platte organisatie, waar de mens centraal staat en je bij iedereen binnen kunt lopen; maar er is wel degelijk afstand tussen de partners en de medewerkers. Suy: “De vraag was: hoe halen wij het beste uit onze mensen, zodat we uiteindelijk op een goede manier zorgen voor opvolging? Om dat te realiseren, moeten we ook zelf effectiever worden in ons handelen. We stoppen veel energie en geld in onze medewerkers, maar nauwelijks in onszelf. Dat is een valkuil voor veel partners…”

“Met onze strategische heroriëntatie hebben we in 2013 stevig ingezet op talent. We hebben mensen gevraagd om keuzes te maken op basis van hun talenten. Dat betekent dat ook wij naar onze talenten en ontwikkelpunten moeten kijken. Het kan niet zo zijn dat wij vanuit onze ivoren toren naar beneden kijken en dat traject overslaan. Vanuit de overtuiging dat dit het beste is voor het bedrijf, hebben wij als partners onszelf ook een spiegel voor gehouden. Waar ben ik goed of minder goed in? Weet ik dat van mijn collega’s? Kunnen we elkaar daarin vinden? Het gaat daarbij niet alleen over het individu, maar ook over het team als geheel.”

“Als je een duidelijk beeld van jezelf hebt, kun je beter verbinding leggen met de organisatie”

Het duurde even voordat de partners overtuigd waren dat dit de weg was, maar uiteindelijk kwam Kerewin Consult in beeld. “Een vriend van mij werkt bij APG en vertelde hoe zij daar het leiderschapstraject hadden aangepakt. Ik was daar direct enthousiast over. Alle partners een ontwikkelassessment waar we duidelijke feedback op krijgen, er met elkaar over praten, intervisie… Als we dat toch eens voor elkaar zou krijgen, dat zou geweldig zijn! Ik ben in gesprek gegaan met Maaike Klinkhamer en samen met onze HR manager hebben we heel geduldig de partners het traject ingeloodst. Voor onze accountants en fiscalisten moest het wel concreet zijn. Zij wilden weten wat hen te wachten stond en wat het de organisatie zou opleveren. Daarmee begon voor hen al het traject van loslaten en vertrouwen.”

De bedoeling van het leiderschapstraject was een helder beeld te krijgen van jezelf als partner en van de groep. Suy: “Want als je dat beeld hebt, kun je veel beter de verbinding leggen met de organisatie. Door onszelf kwetsbaar op te stellen en uit te leggen dat wij ook niet alle wijsheid in pacht hebben. Als ik naar mezelf kijk; ik kan m’n geduld nog wel eens verliezen en dan knorrig uit de hoek komen. Terwijl ik 80 procent van de tijd de vrolijke verbinder ben. Als ik mensen kan vertellen hoe dat bij mij werkt, ontstaat er begrip. En zo heeft iedereen wel iets. Door daar zicht op te krijgen, kun je er zelf iets mee, ontstaat een betere groepsdynamiek en meer verbinding met onze mensen.”

Joanknecht vond het belangrijk de medewerkers bij dit traject te betrekken. Dat gebeurde op twee manieren. Er is door de partners feedback opgehaald in de organisatie en de mensen die daaraan meewerkten, hebben ook een terugkoppeling gehad over de ontwikkelplannen. Suy: “Daarnaast hebben we een groep van 12 medewerkers geselecteerd die een breed traject gaan volgen over onderwerpen waarmee je te maken krijgt als je een bedrijf runt. Het zijn mensen met 5 tot 12 jaar ervaring uit verschillende disciplines. Ze zijn begonnen met een leiderschapsmodule onder leiding van Kerewin. Het idee is dat zij elkaar zo beter leren kennen, het onderling vertrouwen groeit, de samenwerking bevorderd wordt en dat we een koppeling maken tussen het traject dat de partners doorlopen en de modules die zij volgen. Zo willen we een olievlekwerking organiseren met elkaar. En dat lijkt te werken. Het is fantastisch om te zien dat er overal in de organisatie verandering ontstaat.”

“De partners hebben elkaar op een hele andere manier leren kennen”

Die verandering zit hem soms in hele kleine dingen. Suy: “We hebben elkaar op een hele andere manier leren kennen. Dat betekent bijvoorbeeld dat het gemakkelijker is om je kwetsbaar op te stellen of hulp te vragen. De communicatie is verbeterd en dat geeft vertrouwen. Het zijn allemaal kleine stapjes, maar ze dragen stuk voor stuk bij aan die verbinding. 

Eén van de resultaten daarvan is dat je ook effectiever kunt samenwerken. Als ik bijvoorbeeld voor een strategisch vraagstuk sta, weet ik nu dat ik dat beter aan een collega kan overlaten. Hij vindt dat leuk en is er goed in. Mijn kracht ligt meer op het tactische en operationele niveau en daarmee in beweging krijgen van de organisatie. Dus als dat aan de orde is, pak ik het weer over.”

Na de assessments en de teamscan, werden de partners van Joanknecht door middel van intervisie ondersteund bij het borgen van de veranderingen. “Tijdens de intervisie kijken we naar concrete casussen. We pakken zo’n voorbeeld dan helemaal uit en bevragen elkaar volgens de intervisie-techniek. Voorheen zouden we in zo’n situatie direct ons oordeel hebben geven…”

“Ik ben een groot fan van het gedachtengoed van Ricardo Semler. Hij stelt dat je gebruik moet maken van de denkkracht, het initiatief en de autonomie van mensen. Als je dat de ruimte geeft, ontstaan er mooie dingen. Maar tegelijkertijd sta ik vaak genoeg met mijn oordeel of met een oplossing klaar. De jonge mensen die hier werken, zitten daar helemaal niet op te wachten! Zij willen sparren of afstemmen en komen dan met hun eigen oplossing. Die is misschien anders dan ik zou hebben bedacht, maar dat betekent niet dat die minder goed zou zijn. Als wij het kantoor willen doorgeven, moeten we dat de ruimte geven en niet op de bok blijven zitten tot 1 seconde voor 12.”

Cultuur en gedrag staan bij Joanknecht hoog op de agenda. De partners proberen – onder leiding van Kerewin – helder te krijgen wat de do’s en dont’s van de organisatie zijn. Suy: “Hoe ziet een Joanknecht-leider er uit? Dat is een lastige vraag want er is niet één bepaald type. We hebben leiderschapsprincipes en daar mag iedereen zich op zijn eigen manier aan houden. We zijn bijvoorbeeld klantgericht en gaan niet voor persoonlijk gewin. Dat kan betekenen dat wanneer ik op een bepaald moment minder relevant wordt voor een klant, ik afstand moet doen en niet als een ego moet doordrammen om daar te blijven. Aan de andere kant betekent goed leiderschap ook feedback geven. We hebben hier veel jonge mensen die schoolverlaters begeleiden. Dat vraagt ook om leiderschap. Daarom gaan we onze leiderschapsprincipes de komende tijd ook delen met de hele organisatie. Zo hopen we deze nieuwe manier van werken te borgen in de harten en hoofden van iedereen die hier werkt.”

 

Over Joanknecht

Accountantskantoor Joanknecht is opgericht in 1948 in Eindhoven en telt zo’n 130 medewerkers. Het kantoor heeft daarmee ruim 70 jaar ervaring, een onophoudelijke drang naar verbetering en vernieuwing en is sterk in accountancy en fiscaliteit. Een groot deel van de klantenkring bestaat uit familiebedrijven. Joanknecht heeft een hechte band met de Brainport-regio en is zowel nationaal als internationaal actief onder het motto: Samen maken we toekomst. De missie van Joanknecht luidt: We maken de ondernemer én diens onderneming beter in elke levens- en ondernemersfase.

Joanknecht hanteert daarbij 8 uitgangspunten:

  1. Joanknecht is een verlengstuk van uw organisatie. Dichtbij, duidelijk en met de aandacht die u nodig heeft
  2. Joanknecht helpt u bij het vinden van gezonde financiële grond. Voor de volgende stap vooruit, maar ook voor een stapje terug
  3. Joanknecht ziet een organisatie als geheel, zakelijk en privé
  4. Joanknecht is een allrounder in financiële dienstverlening. Van accountancy en assurance tot belastingadvies, corporate finance en forensics & recovery
  5. Joanknecht denkt proactief vooruit zodat wat vandaag goed is, morgen nog beter wordt
  6. Joanknecht is eerlijk, helder en wint op argumenten. Geen gedoe, wel de slimste oplossing
  7. Joanknecht is loyaal aan zijn klanten, ook in moeilijke tijden. We doen het samen. Al sinds 1948
  8. Joanknecht werkt voor de toekomst. Met een continue stroom innovaties

 

Tekst: Simone Lensink

Dit artikel verscheen eerder in Kerewin Magazine, een uitgave van Kerewin Consult.